Najczęściej zadawane pytania dot. pożyczek dla mikroprzedsiębiorców

Print Drukuj
  1. Kto może skorzystać z pożyczki?

  • Każdy mikroprzedsiębiorca, który prowadził działalność przed dniem 1 kwietnia 2020 r., nawet ten, który nie zatrudnia, ani nie zatrudniał pracowników.
WAŻNE – prowadzona działalność w dniu złożenia wniosku nie może być zawieszona.
Definicja mikroprzedsiębiorcy (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców) jest to przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:
  1. zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników (od 0 do 9 pracowników) oraz
  2. osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.
  • Organizacja pozarządowa lub podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, który prowadził działalność przed 1 kwietnia 2020 r.
WAŻNE - W przypadku organizacji pozarządowych pożyczka może być udzielona do wysokości 5 000. zł, ale jednocześnie jej wysokość nie może przekroczyć 10% przychodów w poprzednim roku bilansowym. Dodatkowo przychód organizacji w poprzednim roku bilansowym nie może przekroczyć 100 000 zł. We wniosku o pożyczkę organizacja musi oświadczyć, jaka była wysokość łącznych przychodów w poprzednim roku bilansowym.
  1. Jaki jest cel przyznania pożyczki?

Na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej lub statutowej organizacji pozarządowej.
  1. Gdzie złożyć wniosek o pożyczkę?

Wniosek składa się do Powiatowego Urzędu Pacy właściwego ze względu na siedzibę mikroprzedsiębiorstwa lub organizacji pozarządowej.
  1. Czy mikroprzedsiębiorca, który jest jednocześnie zatrudniony w innej firmie, lub jest emerytem, rencistą może otrzymać pożyczkę?

TAK.
  1. Czy komornik może skorzystać z pożyczki dla mikroprzedsiębiorcy?

Komornik nie jest przedsiębiorcą. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 22 marca 2018 r. o komornikach sądowych, Komornik jest funkcjonariuszem publicznym działającym przy sądzie rejonowym. Tak więc pożyczka dla mikroprzedsiębiorcy nie jest przeznaczona dla komornika.
  1. Czy spółka cywilna może ubiegać się o pożyczkę dla mikroprzedsiębiorcy?

Zgodnie z art. 4 ust. ustawy Prawo przedsiębiorców przedsiębiorcami są wspólnicy spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej. Tak więc każdy wspólnik spółki cywilnej jest „osobnym" przedsiębiorcą. Dlatego to nie spółka cywilna powinna składać wniosek o pożyczkę, ale poszczególni wspólnicy. W związku z powyższym w związku ze swoją działalnością gospodarczą niezależnie od tego, w ilu spółkach cywilnych jest wspólnikiem i czy równolegle prowadzi działalność gospodarczą na własny rachunek.
  1. Czy pożyczkę dla mikroprzedsiębiorców można łączyć z innymi formami wsparcia antykryzysowego?

TAK. Pożyczka jest instrumentem niezależnym od innych form wsparcia. Można ją łączyć z każdą formą wsparcia wynikająca z Tarczy antykryzysowej. Należy jednak pamiętać, że nie ma możliwości przeznaczenia dwóch lub więcej dofinansowań ze środków publicznych na pokrycie dokładnie tych samych kosztów.
  1. Jak wypełnić i dostarczyć wniosek o mikropożyczkę?

Wniosek o mikropożyczkę, najlepiej złożyć przez portal praca.gov.pl. W tym celu niezbędne jest posiadanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego (informacje na temat założenia profilu zaufanego lub tymczasowego profilu zaufanego znajdują się na stronie: https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany).
Szczegółowa instrukcja jak wypełnić wniosek przez portal praca.gov.pl znajduje się: https://gdynia.praca.gov.pl/dla-pracodawcow-i-przedsiebiorcow/tarcza
Dokumenty można również złożyć w wersji papierowej za pośrednictwem poczty tradycyjnej. Dokumenty papierowe należy wypełnić czytelnie i podpisać w miejscach do tego wyznaczonych. Do Urzędu należy wysłać 1 egzemplarz wniosku wraz z załącznikami oraz 1 egzemplarz umowy podpisany przez uprawnione do tego osoby. Wzory formularzy znajdują się: https://gdynia.praca.gov.pl/dla-pracodawcow-i-przedsiebiorcow/tarcza
  1. Czy trzeba składać wniosek o umorzenie pożyczki?

NIE. Zgodnie ze zmianami wynikającymi z Tarczy Antykryzysowej 4.0 przedsiębiorca lub organizacja pozarządowa nie musi składać wniosku o umorzenie pożyczki. Pożyczka zostanie umorzona „z urzędu" jeśli działalność była prowadzona przez 3 miesiące od dnia jej udzielenia. Weryfikacji w CEIDG/KRS dokona pracownik PUP.
W przypadku zawieszenia lub zamknięcia firmy albo zaprzestania prowadzenia działalności przez organizację pozarządową w ciągu powyższych 3 miesięcy pożyczkę należy zwrócić z odsetkami zgodnie z harmonogramem spłaty, który prześle PUP Gdynia.
  1. Czy umowę, którą załączoną do wniosku o pożyczkę przez portal praca.gov należy wydrukować, podpisać ręcznie, zeskanować i dołączyć w tej formie do wniosku?

NIE. Umowa pożyczki jest plikiem pdf połączonym z wnioskiem elektronicznym. Z jej treścią należy zapoznać się przed lub w trakcie wypełniania wniosku. Nie należy umowy podpisywać odręcznie i jej skanować.
  1. Organem reprezentującym spółkę z o.o. jest Zarząd dwuosobowy. Portal praca.gov nie daje możliwości podpisania wniosku przez dwie osoby. W jaki sposób prawidłowo podpisać wniosek?

W tej sytuacji należy dołączyć do wniosku pełnomocnictwo zwykłe podpisane za pośrednictwem „podpisywarki", która umożliwia złożenie podpisów elektronicznych przez kilka osób na jednym dokumencie. Link: https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany
  1. Czy spółka z o.o. może wnioskować o pożyczkę?

Patrz pytanie 1.
  1. Do kiedy można składać wnioski o pożyczkę i inne dofinansowania?

Wnioski o pożyczkę dla mikroprzedsiębiorców można składać od 01.04.2020 r. do odwołania naboru.
Wnioski o pożyczkę dla organizacji pozarządowych i podmiotów działających na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (art. 3 ust. 3) można składać od 01.07.2020 r. do odwołania naboru.
Pozostałe nabory wniosków na dofinasowania wypłacane przez Powiatowy Urząd Pracy w Gdyni prowadzone są od 07.07.2020 r. w sposób ciągły do odwołania.
  1. Czy jeżeli został złożony wniosek o zwolnienie ze składek ZUS (podatnik spełnia warunki, ale nie ma jeszcze decyzji z ZUS) należy to wykazać  jako już otrzymaną pomoc publiczną, rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19?

Jeśli na dzień złożenia wniosku o pożyczkę nie ma jeszcze pozytywnej decyzji z ZUS o przyznaniu wsparcia, należy wpisać NIE.
  1. W jaki sposób można zweryfikować, czy mój wniosek dotarł do Urzędu?

Jeśli wniosek został złożony przez portal praca.gov.pl wnioskodawca otrzymuje automatyczne powiadomienie na swój adres mail podany we wniosku o treści:
„Informujemy, że do urzędu został wysłany dokument.
Rodzaj dokumentu: Wniosek o udzielenie pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy.
W załączniku znajduje się plik upp.xml zawierający Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia", co jest równoznaczne z tym, że dokumenty dotarły do Urzędu.
Możesz również zalogować się do konta klienta w module praca.gov.pl i sprawdzić UPP (Urzędowe Potwierdzenie Przedłożenia).
W przypadku wniosku złożonego za pośrednictwem poczty tradycyjnej potwierdzeniem otrzymania przesyłki przez Urząd będzie zwrotne potwierdzenie odbioru przesyłki, o ile w taki sposób przesyłka została nadana (list polecony ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru). Zwrotne potwierdzenie odbioru zostanie  doręczone przez listonosza. W przypadku wysłania przesyłki w formie zwykłego listu, Urząd Pracy nie wysyła potwierdzeń ich otrzymania.
  1. Co zrobić, gdy wniosek jest błędnie wypełniony? 

W przypadku wniosków składanych przez praca.gov.pl nie ma możliwości edycji złożonego już dokumentu. Wnioskodawca może jednak wysłać „pismo w sprawie" jako kontynuację korespondencji w ramach złożonego wniosku. Wymaga to zalogowania się do swojego konta w portalu praca.gov.pl W portalu klienta, w widoku Sprawy dostępny jest przycisk „kontynuuj korespondencję".
Informacje o publikacji dokumentu