Informacje ogólne

Print Drukuj

Zasady rejestracji w Powiatowym Urzędzie Pracy określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 listopada 2012r w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy (Dz.U. z 2012r. Poz. 1299)

Osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako bezrobotny albo poszukujący pracy od 27 maja 2013r. ma możliwość:
  • tzw. „prerejestracji" tj. przekazania za pośrednictwem formularza elektronicznego dostępnego na stronie internetowej ministra właściwego do spraw pracy, w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw pracy lub za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej danych koniecznych do rejestracji przed dniem osobistego zgłoszenia się w Powiatowym Urzędzie Pracy (www.praca.gov.pl). Po przekazaniu przez osobę wymaganych danych Powiatowy Urząd Pracy wyznaczy termin stawiennictwa w Urzędzie, nie dłuższy niż 7 dni roboczych od dnia przekazania danych, w celu dostarczenia wszystkich wymaganych na potrzeby rejestracji dokumentów i dokonania rejestracji. Rejestracji dokonuje się z dniem, w którym osoba osobiście zgłosiła  się do Powiatowego Urzędu Pracy w wyznaczonym terminie, z kompletem niezbędnych dokumentów  – po poświadczeniu przez nią własnoręcznym podpisem przekazanych przez nią danych i złożeniu, w obecności pracownika Powiatowego Urzędu Pracy i pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, oświadczenia o prawdziwości przekazanych danych oraz o zapoznaniu się z warunkami zachowania statusu.
WAŻNE: Do rejestracji należy zgłosić się punktualnie na wyznaczonym stanowisku, gdzie pracownik dokona rejestracji na podstawie przedłożonych dokumentów – osoby spóźnione nie będą mogły być przyjęte z powodu kolejnych zarezerwowanych rejestracji. 
 
W przypadku niestawiennictwa w Powiatowym Urzędzie Pracy w wyznaczonym terminie o wyznaczonej godzinie, przekazane dane są usuwane z systemu – rejestracja nie zostanie dokonana.
  • pełnej rejestracji elektronicznej poprzez złożenie wniosku o rejestrację za pośrednictwem formularza elektronicznego i dokonanie rejestracji na podstawie takiego wniosku. Ta forma rejestracji pozwala na dokonanie rejestracji bez konieczności osobistej wizyty w Urzędzie, za pośrednictwem formularza elektronicznego, dostępnego na stronie internetowej ministra właściwego do spraw pracy, w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw pracy lub za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej, o której mowa w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2017 poz. 570). Z tej formy rejestracji mogą skorzystać osoby, które posiadają:
    • bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, z zachowaniem zasad przewidzianych w przepisach o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej.
    • podpis potwierdzony profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP)
    • podpis osobisty weryfikowany za pomocą ważnego certyfikatu podpisu osobistego, o którym mowa w przepisach o dowodach osobistych.
Ponadto do wypełnionego formularza należy dołączyć zeskanowane dokumenty niezbędne do rejestracji (proszę zwrócić uwagę na kompletność i jakość załączanych skanów). Wniosek trzeba podpisać jednym z wymaganych podpisów.
 
Pracownik Urzędu dokonuje rejestracji na podstawie przekazanych danych i załączonych skanów dokumentów. W przypadku zaistnienia wątpliwości lub braku wymaganych dokumentów, Urząd wezwie osobę do uzupełnienia dokumentów lub danych. 

Rejestracji dokonuje się z dniem złożenia wniosku o dokonanie rejestracji za pośrednictwem formularza elektronicznego po opatrzeniu go i załączonych do wniosku zeskanowanych dokumentów oraz oświadczenia o prawdziwości danych jednym z w/w podpisów.

Pracownik wydaje decyzję i inne wymagane przepisami prawa dokumenty, które mogą być przekazane za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz wyznacza obowiązkową wizytę w Urzędzie u doradcy klienta w ciągu 14 dni od dnia rejestracji.

Zarejestrowana osoba jest zobowiązana do niezwłocznego informowania Powiatowego Urzędu Pracy o wszelkich zmianach danych w karcie rejestracyjnej.
Informacje o publikacji dokumentu