-
Kto może otrzymać dotację na podjęcie działalności gospodarczej z Powiatowego Urzędu Pracy w Gdyni?
- nigdy nie otrzymał bezzwrotnych środków publicznych na podjęcie działalności gospodarczej,
- w ostatnich 12 miesiącach nie prowadził działalności gospodarczej lub w okresie ogłoszonego stanu epidemii związanej z COVID-19, w ostatnich 12 miesiącach zakończył działalność gospodarczą, o symbolu i przedmiocie działalności według PKD innym niż działalność, na którą planuje otrzymać dotację,
- w ostatnich 12 miesiącach nie odmówił propozycji pracy, stażu, prac interwencyjnych oraz spełnia inne warunki wskazane w regulaminie udzielania dotacji na podjęcie działalności gospodarczej.
-
Czy będąc mieszkańcem Rumi mogę ubiegać się o dotację z Urzędu Pracy w Gdyni?
-
Gdzie mogę uzyskać szczegółowe informacje dotyczące naboru wniosków, regulaminu i zasad udzielania dotacji z PUP w Gdyni oraz kwoty dofinansowania?
-
W jakim okresie po dokonaniu rejestracji w Urzędzie mogę ubiegać się o dotację?
-
Z jakich środków są udzielane dofinansowania?
-
Czy zawsze bezrobotny musi spełniać te same kryteria aby uzyskać dotację?
-
Na co mogą być przeznaczone środki z dotacji?
-
Na co nie mogę przeznaczyć środków z dotacji?
- leasing maszyn, urządzeń i pojazdów,
- pokrycie kosztów transportu/przesyłki/dostawy zakupionych rzeczy oraz ich ubezpieczenia,
- kursy, szkolenia wnioskodawcy,
- bieżące koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (np. opłaty za gaz, podatki, energię elektryczną, opłaty skarbowe i administracyjne),
- hosting, wykup koncesji, zezwoleń i licencji – za wyjątkiem oprogramowania komputerowego,
- zakup ziemi
- zakup kasy fiskalnej, drukarki fiskalnej,
- wynagrodzenia, składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy,
- zakup towarów do dalszej odsprzedaży i surowców w części przekraczającej 30% kwoty rozliczanego dofinansowania,
- remont pomieszczenia w części przekraczającej 10 % kwoty rozliczanego dofinansowania,
- zakup pojazdu przeznaczonego do transportu drogowego związanego z prowadzeniem działalności zarobkowej w zakresie drogowego transportu towarowego.
-
Na jakie działalności dotacja nie może być przyznana?
- sezonową,
- prowadzoną wyłącznie poza granicami kraju.
-
Czy mogę z dotacji kupić samochód?
-
Czy działalność gospodarczą mogę rozpocząć przed podpisaniem umowy?
-
Jak długo muszę prowadzić działalność, aby nie zwracać dotacji?
-
W jakich przypadkach po otrzymaniu dotacji muszę ją zwrócić?
- przerwania prowadzenia działalności gospodarczej w pierwszych 12 miesiącach od jej rozpoczęcia lub jej zawieszenia na okres dłuższy niż 6 miesięcy (do okresu 12 miesięcy prowadzenia działalności nie zalicza się okresu jej zawieszenia),
- podjęcia zatrudnienia na umowę o pracę (jedynie w okresie ogłoszonego stanu epidemii związanej z COVID-19, oraz w okresie 30 dni po jej odwołaniu można działalność zawiesić na okres dłuższy niż 6 miesięcy – okres ten nie zalicza się do 12 miesięcznego okresu prowadzenia działalności gospodarczej lub podjąć zatrudnienie na umowę o pracę),
- nierozliczenia się w terminie wskazanym w umowie ze środków z dotacji tj. niedostarczenia faktur rachunków, potwierdzeń przelewów,
- nieopłacania wymaganych składek ZUS,
- zakupienia z dotacji sprzętów, urządzeń niezgodnych ze specyfikacją zakupów wskazanych we wniosku,
- niedostarczenia po 13 miesiącach oświadczeń dot. podatku VAT, oraz oświadczeń potwierdzających prowadzenie działalności przez okres minimum 12 miesięcy.
-
W jaki sposób mogę złożyć wniosek o dotację?
- do skrzynki podawczej,
- pocztą tradycyjną,
- przez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej - ePUAP po elektronicznym podpisaniu wniosku i załączników przez odpowiednie osoby. Dokumenty należy opatrzyć kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym za pomocą podpisywarki na platformie gov.pl. Szczegółowe informacje są dostępne na stronie internetowej: gdynia.praca.gov.pl, zakładka: Elektroniczna skrzynka podawcza.
-
Jakie dokumenty muszę dostarczyć do Urzędu aby rozliczyć wydatki z dotacji?
- faktur,
- rachunków,
- potwierdzeń przelewów (dokonane jedynie z konta wnioskodawcy),
- umowy kupna-sprzedaży - jest akceptowana jedynie w przypadku zakupu pojazdu,
Uwaga: Nie są akceptowane paragony i faktury pro-forma.
-
Jakie są formy zabezpieczenia dotacji?
- dwaj poręczyciele (wymagany minimalny dochód – 2 000,00 zł. netto, z jednego źródła),
- weksel z poręczeniem wekslowym aval,
- blokada środków na rachunku bankowym (blokowane środki powinny stanowić sumę wnioskowanej kwoty dotacji oraz odsetek ustawowych naliczonych za okres min. 24 miesięcy. Blokada jest dokonywana po zawarciu umowy, na okres nie krótszy niż 24 miesiące),
- gwarancja bankowa,
- zastaw na prawach lub rzeczach,
- akt notarialny o poddaniu się egzekucji.
-
Czy umowę muszą podpisać poręczyciele dotacji?
-
Czy umowę można podpisać elektronicznie?
-
Czy po podpisaniu umowy mogę dokonać zmian zakupów z dotacji?
Uwaga: Wszystkie dokumenty potwierdzające dokonanie zakupów w ramach dotacji, również te dokumenty na podstawie których dokonano zakupu sprzętu po zaakceptowaniu zmian do wniosku, należy złożyć do tut. Urzędu w terminie 40 dni od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej.
-
Planuję rozpocząć działalność handlową (sklep spożywczy). Czy muszę do wniosku załączyć dokumenty dotyczące lokalu, w którym zamierzam prowadzić działalność gospodarczą?
-
W jakim terminie są rozpatrywane wnioski o dotację?