Опубліковувач

Dotacje na podjęcie działalności gospodarczej - pytania i odpowiedzi

Najczęściej zadawane pytania dotyczące dotacji na podjęcie działalności gospodarczej.
  1. Kto może otrzymać dotację na podjęcie działalności gospodarczej z Powiatowego Urzędu Pracy w Gdyni?

Dotację może otrzymać bezrobotny, zarejestrowany w tut. Urzędzie, który między innymi:
  • nigdy nie otrzymał bezzwrotnych środków publicznych na podjęcie działalności gospodarczej,
  • w ostatnich 12 miesiącach nie prowadził działalności gospodarczej lub w okresie ogłoszonego stanu epidemii związanej z COVID-19, w ostatnich 12 miesiącach zakończył działalność gospodarczą, o symbolu i przedmiocie działalności według PKD innym niż działalność, na którą planuje otrzymać dotację,
  • w ostatnich 12 miesiącach nie odmówił propozycji pracy, stażu, prac interwencyjnych oraz spełnia inne warunki wskazane w regulaminie udzielania dotacji na podjęcie działalności gospodarczej.
  1. Czy będąc mieszkańcem Rumi mogę ubiegać się o dotację z Urzędu Pracy w Gdyni?

Nie. Jedynie bezrobotny posiadający meldunek stały lub tymczasowy na terenie Gdyni lub Sopotu, bądź osoba bezrobotna bez meldunku, zamieszkująca w Gdyni lub Sopocie może zarejestrować się jako osoba bezrobotna w tut. Urzędzie i ubiegać się o dotację.
  1. Gdzie mogę uzyskać szczegółowe informacje dotyczące naboru wniosków, regulaminu i zasad udzielania dotacji z PUP w Gdyni oraz kwoty dofinansowania?

Szczegółowe informacje dotyczące dotacji na podjęcie działalności gospodarczej są umieszczone na stronie internetowej.
  1. W jakim okresie po dokonaniu rejestracji w Urzędzie mogę ubiegać się o dotację?

Wniosek o dotację na podjęcie działalności gospodarczej można składać od razu po rejestracji w tut. Urzędzie jako osoba bezrobotna, pod warunkiem - trwania naboru wniosków o dotację.
  1. Z jakich środków są udzielane dofinansowania?

Dofinansowania są udzielane ze środków Funduszu Pracy, lub w ramach projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
  1. Czy zawsze bezrobotny musi spełniać te same kryteria aby uzyskać dotację?

Nie. Kryteria dotyczące osób ubiegających się o dotację mogą być różne. Uzależnione są one od projektu, który jest realizowany przez tut. Urząd w danym okresie. Projekt realizowany w ramach POWER skierowany jest do osób do  30 r.ż., a w RPO WP – do osób powyżej 30 r.ż. Szczegółowe informacje w tym zakresie zawsze umieszczane są na stronie internetowej.
  1. Na co mogą być przeznaczone środki z dotacji?

W ramach dotacji można zakupić między innymi: środki trwałe, urządzenia, maszyny, towar, usługi i materiały reklamowe, można pokryć koszty konsultacji, doradztwa związanego z podjęciem działalności gospodarczej. Szczegółowe informacje są zawarte w regulaminie przyznawania jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej.
  1. Na co nie mogę przeznaczyć środków z dotacji?

Dotacji nie można przeznaczyć na:
  • leasing maszyn, urządzeń i pojazdów,
  • pokrycie kosztów transportu/przesyłki/dostawy zakupionych rzeczy oraz ich ubezpieczenia,
  • kursy, szkolenia wnioskodawcy,
  • bieżące koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (np. opłaty za gaz, podatki, energię elektryczną, opłaty skarbowe i administracyjne),
  • hosting, wykup koncesji, zezwoleń i licencji – za wyjątkiem oprogramowania komputerowego,
  • zakup ziemi
  • zakup kasy fiskalnej, drukarki fiskalnej,
  • wynagrodzenia, składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy,
  • zakup towarów do dalszej odsprzedaży i surowców w części przekraczającej 30% kwoty rozliczanego dofinansowania,
  • remont pomieszczenia w części przekraczającej 10 % kwoty rozliczanego dofinansowania,
  • zakup pojazdu przeznaczonego do transportu drogowego związanego z prowadzeniem działalności zarobkowej w zakresie drogowego transportu towarowego.
  1. Na jakie działalności dotacja nie może być przyznana?

Dotacja nie może być przyznana na działalność:
  • sezonową,
  • prowadzoną wyłącznie poza granicami kraju.
  1. Czy mogę z dotacji kupić samochód?

W szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszcza się dokonanie zakupu pojazdu, jeżeli zakup pojazdu jest zasadniczym i niezbędnym narzędziem pracy w ramach planowanej działalności, przy czym środki Funduszu Pracy nie mogą stanowić więcej niż 50 % wartości zakupu oraz nie mogą przekraczać 50 % kwoty rozliczanego dofinansowania.
  1. Czy działalność gospodarczą mogę rozpocząć przed podpisaniem umowy?

Nie. Po podpisaniu umowy przelewamy środki na konto bezrobotnego. Najszybciej działalność gospodarczą można rozpocząć dzień po wpływie środków na konto wnioskodawcy.
  1. Jak długo muszę prowadzić działalność, aby nie zwracać dotacji?

Aby uniknąć konieczności zwrotu dotacji działalność musi być prowadzona minimum 12 miesięcy od jej rozpoczęcia.
  1. W jakich przypadkach po otrzymaniu dotacji muszę ją zwrócić?

Zwrot dotacji następuje w przypadku braku realizacji postanowień umowy np. z powodu:
  • przerwania prowadzenia działalności gospodarczej w pierwszych 12 miesiącach od jej rozpoczęcia lub jej zawieszenia na okres dłuższy niż 6 miesięcy (do okresu 12 miesięcy prowadzenia działalności nie zalicza się okresu jej zawieszenia),
  • podjęcia zatrudnienia na umowę o pracę (jedynie w okresie ogłoszonego stanu epidemii związanej z COVID-19, oraz w okresie 30 dni po jej odwołaniu można działalność zawiesić na okres dłuższy niż 6 miesięcy – okres ten nie zalicza się do 12 miesięcznego okresu prowadzenia działalności gospodarczej lub podjąć zatrudnienie na umowę o pracę),
  • nierozliczenia się w terminie wskazanym w umowie ze środków z dotacji tj. niedostarczenia faktur rachunków, potwierdzeń przelewów,
  • nieopłacania wymaganych składek ZUS,
  • zakupienia z dotacji sprzętów, urządzeń niezgodnych ze specyfikacją zakupów wskazanych we wniosku,
  • niedostarczenia po 13 miesiącach oświadczeń dot. podatku VAT, oraz oświadczeń potwierdzających prowadzenie działalności przez okres minimum 12 miesięcy.
  1. W jaki sposób mogę złożyć wniosek o dotację?

Wnioski można składać:
  • do skrzynki podawczej,
  • pocztą tradycyjną,
  • przez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej - ePUAP po elektronicznym podpisaniu wniosku i załączników przez odpowiednie osoby. Dokumenty należy opatrzyć kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym za pomocą podpisywarki na platformie gov.pl. Szczegółowe informacje są dostępne na stronie internetowej: gdynia.praca.gov.pl, zakładka: Elektroniczna skrzynka podawcza.
  1. Jakie dokumenty muszę dostarczyć do Urzędu aby rozliczyć wydatki z dotacji?

W celu prawidłowego rozliczenia wydatków z dotacji należy wszystkie wskazane we wniosku zakupy dokonać po podpisaniu umowy i przed upływem 40 dni od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej.  Również przed upływem 40 dni od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej należy dostarczyć kserokopie:
  • faktur,
  • rachunków,
  • potwierdzeń przelewów (dokonane jedynie z konta wnioskodawcy),
  • umowy kupna-sprzedaży - jest akceptowana jedynie w przypadku zakupu pojazdu,
 oraz załącznik do umowy, stanowiący rozliczenie wydatków z dotacji.
Uwaga: Nie są akceptowane paragony i faktury pro-forma.
  1. Jakie są formy zabezpieczenia dotacji?

Proponowanymi formami zabezpieczenia dotacji są:
  • dwaj poręczyciele  (wymagany minimalny dochód – 2 000,00 zł. netto, z jednego źródła),
  • weksel z poręczeniem wekslowym aval,
  • blokada środków na rachunku bankowym (blokowane środki powinny stanowić sumę wnioskowanej kwoty dotacji oraz odsetek ustawowych naliczonych za okres min. 24 miesięcy. Blokada jest dokonywana po zawarciu umowy, na okres nie krótszy niż 24 miesiące),
  • gwarancja bankowa,
  • zastaw na prawach lub rzeczach,
  • akt notarialny o poddaniu się egzekucji.
Największy poziom skuteczności w ocenie Urzędu stanowią: zabezpieczenie dwóch osób poręczających lub blokada środków na rachunku bankowym.
  1. Czy umowę muszą podpisać poręczyciele dotacji?

Tak, poręczyciele muszą podpisać umowę. Mogą jednak złożyć pełnomocnictwo i wskazać osobę, która podpisze umowę w ich imieniu.
  1. Czy umowę można podpisać elektronicznie?

Tak. Wszystkie strony umowy muszą umowę podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym za pomocą podpisywarki na platformie gov.pl.
  1. Czy po podpisaniu umowy mogę dokonać zmian zakupów z dotacji?

Po podpisaniu umowy w przypadku konieczności dokonania zmian w zakupach w ramach uzyskanej dotacji (np. brak lub wycofanie wskazanego we wniosku sprzętu na rynku itp.) należy wystąpić do Dyrektora tut. Urzędu z wnioskiem o zaakceptowanie zmian wydatków z dotacji. Do wniosku należy dołączyć korektę zakupów ze środków z dotacji. Po zaakceptowaniu zmian przez Dyrektora dokonuje się zakupu sprzętu, który wskazano w korekcie.
Uwaga: Wszystkie dokumenty potwierdzające dokonanie zakupów w ramach dotacji, również te dokumenty na podstawie których dokonano zakupu sprzętu po zaakceptowaniu zmian do wniosku, należy złożyć do tut. Urzędu w terminie 40 dni od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej.
  1. Planuję rozpocząć działalność handlową (sklep spożywczy). Czy muszę do wniosku załączyć dokumenty dotyczące lokalu, w którym zamierzam prowadzić działalność gospodarczą?

Tak. Do wniosku należy załączyć oświadczenie właściciela lokalu potwierdzające możliwość prowadzenia przez wnioskodawcę działalności wskazanej we wniosku oraz dokumenty potwierdzające prawne możliwości prowadzenia danego typu działalności w tym lokalu (opinia Sanepid-u).
  1. W jakim terminie są rozpatrywane wnioski o dotację?

Wniosek o dotację jest rozpatrywany w terminie 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku. Jeśli wniosek ma braki, jest niekompletny wzywamy do jego uzupełnienia, zatem przedłuża to termin jego rozpatrzenia.

Informacje o publikacji dokumentu

Menu Display